pondělí 9. července 2012

kniha, která mě rozesměje – 30 day book challenge


Irena Dousková – Hrdý Budžes

 

kosmas.cz
Stejně jako mám mnoho oblíbených knih a vybrat jednu jedinou jsou muka, tak i představit jen jednu knihu, co mě rozesmívá je velmi těžké. Nakonec jsem se ale rozhodla pro jednu milou českou knížku, kterou jsem četla již nesčetněkrát a uchyluji se k ní ve chvílích, kdy je mi úzko.

Knihy o Helence Součkové u nás už znají spousty čtenářů, ale i tak si dovolím krátké shrnutí. Kniha je o malé dívence Helence, co žije se svými rodiči v komunistickém Ceskoslovensku. Vypráví o těžké době, ale je kouzelná ve schopnosti najít v ní něco pěkného a ze špatného si udělat srandu. Přijde mi, že čeští autoři se často obrací do nedávné historie a na její těžkosti staví úspěch své knihy. Někdy je toho až příliš a kniha na čtenáře dopadá právě díky kontextu a vzpomínkám na to, jak dobu prožívali oni. V této knize je ale téma využité pěkným způsobem, který historické události nijak extrémně nevykrádá.

 A něco málo k obsahu

Helenka je silnější děvče, navíc má rodiče herce, a tak nemá život zrovna jednoduchý. Přitom si ale dovede užívat spousty dětských radostí a to, co jiní nemají rádi, ji fascinuje. S dětskou bezelstností komentuje události okolo sebe, srandovně si je překrucuje a baví tím čtenáře. Jen pro pobavení a připomenutí těm, co knihu četli, bych ráda zmínila mou oblíbenou repliku, kdy Helenka tvrdí, že Olinka byla moc nemocná na srdce, a tak umřela. Je to proto, že když má někdo srdce, tak je to s ním špatný.

Nejen kniha je balzámem na smutek, ale doporučuji i divadelní zpracování v hlavní roli s Barborou Hrzánovou. A připravte si kapesníky, pokud máte ve zvyku brečet smíchy.

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat