sobota 15. září 2012

úžas nad jinými kulturami

kosmas.cz
Khaled Hosseini - Lovec draků

Lovec draků je jeden z mála románů mimoevropských a mimoamerických autorů, který jsem přečetla. Velmi se mi zalíbil, podnítil ve mně mnoho úvah a trochu smutku navíc, a tak bych o něm ráda pár slov napsala.

O čem je Lovec draků?

Kniha je částečně autobiografickým počinem a vypráví o afghánském chlapci, co se ze závisti a žárlivosti na svého přítele dopustí obrovské zrady, kterou si později nedovede odpustit. Až se jednou setká se svou minulostí a má možnost své činy přinejmenším očistit, splatit svůj dluh vůči příteli Hasanovi.
Vrací se do svého původního prostředí, které se ale natolik změnilo, že v něm jen málo poznává. Taliban je totiž v Kábulu u moci.

Téměř samá pozitiva

Kniha má lidsky zajímavý příběh. Vyrovnávání se s vlastní vinou je vždy aktuálním a zajímavým tématem a autor  se s ním vypořádal mistrovsky. Do tématu přidal zajímavou zápletku a hezký způsob splacení svého dluhu. Navíc  téměř veškerá tajemství jsou nám doopravdy odhalena až když to autor sám chce. Nemám dojem, že by byl příběh dobře předvídatelný.
Druhým velkým pozitivem je konec knížky. Mám určitou nechuť k "americky" dobrým koncům a zároveň si neužívám ani konce špatné. Tady se autorovi povedla zlatá střední cesta a to se mi moc líbí. Příjemné čtení je tedy završeno skvělou tečkou!

csfd.cz
A snad nejvíce jsem oceňovala odlišné prostředí a kulturu, do které nám dává autor nahlédnou. Kolikrát jsme tu už slyšeli o Talibanu a Afghánistánu. Pro mě osobně to byl konflikt, který mi přišel děsivý, ale byl natolik vzdálený, že jsem si ho vůbec nepouštěla k tělu. Tímto si čtenář uvědomí, že obyčejní lidé jsou tam i přes odlišnou kulturu pořád stejní a tento problém nám to přiblíží. A všeobecně pro mě Afghánistán a Pákistán přestala být jen místa na mapě. Možná proto, že jsem nahlédla do jejich historie a příběhů.
Někdy si říkám, že by bylo přínosnější si ve školách na hodinách zeměpisu číst takovéto knihy, než se učit, co se kde pěstuje (i když my měli na gymnáziu v tomto směru "osvícenějšího" pana učitele). Z hlediska všeobecného rozhledu mi toto dílo přineslo víc než většina knížek v poslední době.

K tomu všemu se knížka i moc pěkně četla. Určitě je to i dílem překladatele, který si pěkně pohrál  s originálními výrazy a dodal tím knize něco na autentičnosti.
Jsem asi špatný recenzent, ale nedaří se mi na knížce najít negativa. Třeba na ně narazím s odstupem, teď mě její čtení natolik naplnilo, že je nedovedu hledat. Snad jen, že vám po čtení nebude zrovna veselo. Ale to se u podobného tématu musí očekávat...
Zjistila jsem také, že existuje film na náměty této knihy, tak už si ho sháním. Třeba k tomu také něco napíšu.


3 komentáře:

  1. Ahoj Hosseini je super, lovec draku je super, ale ja mam od neho aj tak najradsej knihu Tisic ziarivych slnk - ak su ju este necitala tak ODPORUCAM :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, četla jsem ji a mám ji také ještě radši než Lovce draků. =) Ale Lovec draků byl tehdy první. Nicméně díky za doporučení.;) I A hory odpověděly jsem četla, ale to se mi už zdaleka nelíbilo tolik, jako ty výše jmnované.

      Vymazat
    2. Mne sa tiez tie Hory az tak nepacili ako tieto prve dve od neho :-)

      Vymazat