čtvrtek 6. září 2012

o jednom knižním klenotu

Ian McEwan - Pokání

www.bux.cz
Přiznám se, že se mi vždy lépe a nadšeněji čte ve chvíli, kdy nemám moc času. Teď mám za sebou skoro celé nejdelší prázdniny v životě, a tak jsem měla volného času spoustu. A proto jsem se do čtení nevhrala s takovou vervou, jako když pro knížky kradu každý kousek času, co zbyde. Možná jsem teď i kritičtější k mnoha titulům, protože se zkrátka jen tak pro něco nenadchnu.
Ale povedlo se, natrefila jsem na skvělou knihu, která mě dovedla pohltit!
Představuji vám Pokání! Knížku o tom, jak se dětská fantazie utrhla ze řetězu a způsobila tragédii.

Briony je třináctiletá spisovatelka s velkými ambicemi a nezkrotnou fantazií. Jednou uvidí, jak její sestra skáče polonahá do kašny před jejich rodinným přítelem Robbiem a považuje to za Ceciliinu velkou potupu. Od té chvíle si dává na Robbieho pozor.
Následuje jeden tajně otevřený dopis, náhodné přistižení v knihovně a dětská obrazotvornost začne působit...
Večer je Brionina sestřenice znásilněna a Briony pod tíhou předchozích událostí a fantazie, co překročila hranice, usoudí, že to nemohl udělat nikdo jiný, než Robbie. Ten je  tedy potrestán jako těžký zločinec nejen vězením, ale i následným vstupem do armády. Začíná totiž druhá světová válka.
Jak Briony dospívá, začíná si uvědomovat hrůznost svého omylu a nikdy se se svou chybou nedovede smířit.

Kniha je rozdělena do více částí. V první části se pohybujeme v domově Briony, dochází ke zločinu a jeho rozřešení. Tato část je poměrně zdlouhavá a mohla by leckterého čtenáře odradit. Proto vás prosím, pokud se do této knihy pustíte, nedopusťte abyste se nechali ochudit o zážitek z dobré knihy. Na druhou stranu se myslím autorovi docela povedl náhled do hlavy třínáctileté dívčiny, některé úvahy o tom, jak si myslí, že už skoro dospěla, jsou velmi povedené.
V druhé části vnímáme záležitost retrospektivně z pohledu Robbieho, který je právě ve Francii na ústupu k Dunkerqe.  Tato část je hodně živá, trochu těží z působivého prostředí Francie vprostřed války, ale i tak mám dojem, že ho rozhodně cíleně nevyužívá. Myslím, že se autorovi toto povedlo velmi dobře vykreslit. Poslední třetí část je z pohledu Briony, která se rozhodla stát se ošetřovatelkou a také řešit svůj prohřešek z dětství. I tady je surový vstup války do příběhu, ale vše je podáno funkčně, věrohodně.

Kniha je velmi zajímavá a myslím si, že i psychologicky propracovaná. Nejen, že se autor dokáže dostat do vědomí dítěte a provede nás postupem, kterým v Brionině hlavě vzniká omyl, dokonce dovede pěkně vykreslit vliv války na ty, kteří se jí museli zůčastnit. Také vyvolává otázku, co je to odpuštění a řeší, v jakých situacích je ještě možné.
Nejen, že je tato kniha skvěle napsaná. Má i svou myšlenkovou hodnotu. Válečné literatury už bylo hodně. Ale tady je válka jen souputníkem příběhu a dovede ho hezky doprovázet.
Jenom na okraj bych vás upozornila, že kniha má své filmové zpracování, které je velmi povedené a skoro do detailu se drží knižní předlohy. Proto i to stojí za shlédnutí.

1 komentář:

  1. Jedna z mých oblíbených knih. I film byl hodně dobrý. Podle mě to jeden z mála filmů, který se do naprostých detailů drží knihy. Nijak podrobně jsem to nezkoumala, ale jediný rozdíl jsem našla v tom, že Briony měla být v knize černovlasá... :D

    OdpovědětVymazat